Geschiedenis Scouting Robert Kennedy Horn

Op 13 augustus 1968 werd de Robert Kennedy Groep Horn opgericht, als derde scoutinggroep in Horn na de Don Bosco groep (1946-1949) en de Scouting Sint Tarcitiusgroep van jeugddorp Bethanië (1948-1962).

In mei 1968 deelde Meester Thoonen op de basisschool zijn eigen verkenneravonturen. Zijn verhaal inspireerde enkele jongens om zelf verkenner te worden. Ze benaderden Theo van der Linden, destijds secretaris van het district Roermond, met het verzoek om samen een verkennergroep te starten. Op 11 juni 1968 kwam de groep voor het eerst samen als de “zwarte dassen-groep” zonder officiële naam of kleuren. Op 8 juli 1968 kreeg de groep haar officiële status als Scouting Robert Kennedy, vernoemd naar de vermoorde Senator Robert Kennedy.

Op 13 augustus 1968 vond de oprichting en installatie plaats van de eerste Verkenners, onder leiding van Hopman Theo van der Linden, boven op de Franse Berg. Het allereerste weekendkamp werd gehouden op 30 augustus 1968 op het Hoogendijk-terrein in Roermond.

In 1972 werd het nieuwe hoofdkwartier aan de Molenweg geopend, terwijl Herm Severin zich als langstzittend lid in 1972 bij de Verkenners voegde. De groep groeide gestaag, met toevoeging van speltakken zoals Welpen, Kabouters en Gidsen. Het huidige hoofdkwartier werd in 1976 geopend.

De jaren ’80 en ’90 brachten veranderingen in het leiderschap en de oprichting van nieuwe speltakken, waaronder de Bevers in 1985. In 2003 werd de aanbouw van het huidige hoofdkwartier geopend, terwijl in 2004 de Duuvelstam werd opgericht.

In 2008 vierde de groep haar 40-jarig bestaan en in 2018 het 50-jarig jubileum, met een gezamenlijk zomerkamp in Mook. Ondanks schommelingen in het ledenaantal, blijft Scouting Robert Kennedy Horn een bloeiende gemeenschap die avontuur en samenwerking hoog in het vaandel heeft staan.